Eläinperäisten tuotteiden korvaaminen

Toisinaan riittää, että ruuasta jättää eläinperäiset tuotteet pois vegaania varten. Useimmiten on kuitenkin syytä korvata eläinperäiset tuotteet jollain vegaanille sopivalla tuotteella. Ei kuitenkaan pelkoa, suurin osa korvaavista tuotteista löytyy ihan tavallisesta ruokakaupasta ja olet todennäköisesti käyttänyt monia niistä aiemminkin ruuanlaitossa.

Esimerkiksi kananmunan voi usein korvata leivonnassa ja ruuanlaitossa erilaisilla tavoilla. Leivonnassa kananmunan sijaan taikinaan voi laittaa vaikka omenasosetta tai muussatun banaanin.

banaanit
Kuva: Viktor Hanacek

Nämä kaksi keinoa ovat omia suosikkejani. Mainitsin tässä vain pari esimerkkiä, mutta Kamomillan konditoriasta löytyy todella hyvä ja yksityiskohtainen lista, jossa on vaihtoehtoja kananmunan korvaamiseen vaikka millä mitalla. Sieltä selviää, millä voidella pullat, miten onnistuu vegaaninen ”munakas”, mitä eroa on yhden tai useamman kananmunan korvaamisella ja paljon muuta. Kannattaa myös muistaa, että toisinaan kananmunan voi huoletta jättää kokonaan pois. Tämä toimii oman kokemukseni mukaan ainakin pullataikinassa ja monissa eri keksitaikinoissa. Netti on kuitenkin kananmunattomia reseptivaihtoehtoja pullollaan, joten kananmunan korvaamista joutuu hyvällä tuurilla pohtimaan vain isoäidin salaisen reseptin kohdalla.

Maitotuotteiden korvaaminen on yksinkertaista. Vegaanituotteiden sivulta löytyy kuvallinen lista kasvimaitotuotteista. Niitä löytyy ihan tavallisista ruokakaupoista! Kasvimaitojen lisäksi valikoimissa on esimerkiksi kasviperäisiä jogurtteja, rahkoja, vanukkaita, juustoja, ruokakermoja jne. Jos maitotuotteiden korvaaminen kuitenkin hieman mietityttää, lisätietoa löytyy ainakin Kamomillan konditoriasta jutusta Maidon korvaaminen ja Chocochilin jutusta Kasvimaitojen ABC. Kamomillan konditoriasta selviää, mitä tuotteita kannattaa käyttää ruuanlaitossa tai leivonnassa. Chocochili puolestaan vastaa yleisimpiin kysymyksiin, joita kasvimaidoista kysytään ja ohjeistaa kahvimaidon suhteen sekä kertoo hieman eri kasvimaitojen eroista. Jos taas olet kiinnostunut kasvimaitojen tekemisestä itse, ohjeita siihen löytyy mm. Kiitos Hyvää, Feel Good Kitchen ja Hellaton kokki -blogeista. Myös erilaisia juustoja tai korvikkeita juustoille voi tehdä myös itse. Esimerkiksi Vegaaninen versio -blogista löytyy useita eri ohjeita vegaanisen juuston valmistamiseen. Vegaanista juustoa voi tehdä itse vaikkapa pähkinöistä, ravintohiivasta tai tofusta. Lisäksi on tietysti hyvä ottaa huomioon margariinit ja tietysti JÄÄTELÖT! Nämäkin löytyvät kätevästi Vegaanituotteiden sivuilta listattuna.

Lihan korvaaminen on myös helppoa, koska erilaisia vaihtoehtoja on vaikka millä mitalla. Jos nyt kuitenkin ensin puhutaan valmiista kasviproteiinituotteista. Tässä vaiheessa varmaan kaikki ovat ainakin kuulleet nyhtökaurasta ja härkiksestä. Näiden lisäksi on tietysti olemassa härkäpapu- ja hernerouhetta sekä soijarouhetta, -paloja, -leikkeitä, -suikaleita, -hiutaleita… ja muita variaatioita. Maustamattomina soijarouheet yms. eivät maistu paljon miltään, mutta maustamalla oikein niistä saa herkullista ruokaa. Ruokakaupoista löytyy myös tofua ja erilaisia kasviperäisiä pihvejä, nakkeja, makkaroita, leikkeleitä, levitteitä, nugetteja, pyöryköitä, falafeleja, kebabia jne. Tuotteet voi valita mieltymyksen, allergioiden, hintaluokan tai saatavuuden mukaan. Näiden lisäksi on mainittava erikseen merileväkaviaari, jota löytyy ainakin kahdelta eri valmistajalta. Kannattaa käydä Vegaanituotteiden sivulla katsomassa kuvallista listaa kasviproteiinituotteisiin liittyen.

Lihan voi korvata ruuissa myös esimerkiksi pavuilla, linsseillä, herneillä tai sienillä ja lisäksi hyviä proteiininlähteitä ovat täysjyvävilja, pähkinät ja siemenet. Lisää aiheesta voi halutessaan lukea vaikka Vegaaniliiton Energiaravintoaineisiin liittyvästä jutusta. Vegaaniliiton sivuilta löytyy muutenkin tietoa vegaanisen ruokavalion koostamisesta, jos kiinnostaa tutustua aiheeseen hieman tarkemmin. Erilaisia liha- tai kalaruokia voi veganisoida myös itse. Esimerkiksi voi tehdä vegaanista ”kylmäsavulohta” porkkanasta vaikkapa Vegaanisen version reseptillä, ”nyhtöpossua” jakkihedelmästä Chocochilin reseptillä tai vegaanista pekonia taikka kalapuikkoja jollain itselle sopivalla reseptillä. Reseptejä löytyy moneen lähtöön ja nämä ovat vain esimerkkejä, jotka tulivat ensimmäisenä mieleeni.

Huom! Muista, ettei vegaani syö myöskään muita eläinperäisiä tuotteita. Esimerkiksi hunaja, liivate, E120 eli karmiini (punainen elintarvikeväri) ja eläinperäinen D-vitamiini eivät kuulu vegaanin ruokavalioon. Nämä saattavat helposti unohtua. Hunajan voi korvata jollain muulla (juoksevalla) makeutuksella, vaikkapa mieleisellä siirapilla. Kamomillan konditoriasta löytyy juttu Liivatteen korvaamisesta sekä Eläinystävällisistä koristelutuotteista.

donitsi
Kuva: Viktor Hanacek

Liivatteen korvaamiseen liittyen on minun vielä lisättävä, ettei kaikkiin resepteihin vaadita liivatetta korvaavaa tuotetta. Tällaisia ovat esimerkiksi jotkut vegaaniset ”juustokakut”. Mitä D-vitamiiniin tulee, kuten Vegaaniliiton sivulla D-vitamiinista vegaaniruokavaliossa todetaan, D2 -vitamiini on kasviperäistä ja D3 -vitamiini pääsääntöisesti eläinperäistä. Tämä on hyvä pitää mielessä etenkin sellaisten tuotteiden kohdalla, joihin on lisätty D-vitamiinia. Jos tuoteselosteessa lukee vain D-vitamiini, se on todennäköisesti eläinperäistä.

Lopuksi haluan huomauttaa, että (ellei ole kysymys allergioista) vegaani voi huoletta syödä tuotteita, joiden tuoteselosteessa on esim. maininta ”saattaa sisältää pieniä määriä maitoa/kananmunaa”. Toisin sanoen: tuotteen valmistukseen ei ole käytetty näitä ainesosia vaan tuote on todennäköisesti valmistettu samalla tuotantolinjalla, jossa on valmistettu jotain toista tuotetta, jonka valmistamiseen käytetään ko. ainesosia. Tämän ei siis pitäisi olla vegaanille ongelma, mutta toki asiasta voi kysyä etukäteen.

Mainokset