Mistä lähteä liikkeelle?

Jotkut tietävät hyvin tarkkaan, mitä vegaanille voi tarjota ja mitä ei. Toiset eivät tunnu koskaan kuulleenkaan sanaa vegaani. Suurin osa tapaamistani ihmisistä kuitenkin asettuu näiden kahden ääripään väliin. Siksi yritän koota tänne avuksi vinkkejä, inspiraation lähteitä ja erilaisia käytännön neuvoja sekä linkkejä hyviin lähteisiin, jotta jokainen voi löytää nopeasti ja kätevästi tietoa vegaanisten tarjottavien valitsemiseen, ostamiseen ja/tai valmistamiseen. Keskityn siis ruokaan, mutta ainakin linkeistä löytyy apua muihinkin tilanteisiin. Tarkoitukseni on luoda blogi, josta on hyötyä erityisesti vegaanin läheisille. Vegaaneja on hyvin erilaisia. Joillain voi olla allergioita, jotkut välttävät soijatuotteita, jotkut syövät vain raakaravintoa ja jotkut mahdollisimman vähän teollisesti käsiteltyjä ja jalostettuja luomutuotteita. Siinä vain muutama esimerkki. Yritän parhaani mukaan tarjota ainakin jotain vaihtoehtoja kaikenlaisille vegaaneille. Kannattaa itse ensin selvittää, onko vieraaksi saapuvalla vegaanilla muita rajoitteita tai toivomuksia ruuan suhteen kuin vegaanisuus. Sitten vaan toteuttamaan.

kasviksia
Kuva: Viktor Hanacek

Itse olen saanut kuulla kysymyksiä laidasta laitaan. Minulta on kysytty muun muassa voinko syödä riisiä. Toisaalta minulta kysytään yllättävän usein mielipidettäni hunajasta (joka ei siis kuulu vegaanin ruokavalioon) ja E120-lisäaineesta (ei myöskään vegaanista). Voi tuntua nololta kysyä jokaisesta asiasta, mutta mielestäni se on parempi kuin tehdä joku pikkumoka, jonka takia vegaani ei voikaan syödä tarjottua ruokaa. Näin voi käydä esimerkiksi, jos ruokaan lisätty ruokakerma tai margariini ei olekaan vegaanista. Mitä vegaanille siis voi tarjota ja mistä vegaanituotteita voi ostaa? Onko olemassa vegaanisia valmisruokia? Mitä kaikkea voi valmistaa itse? Onko välttämätöntä käyttää erityisesti vegaaneille suunnattuja tuotteita? Voiko vegaani edes syödä mitään salaatin lisäksi? Voiko vegaanin kanssa mennä ravintolaan tai kahvilaan? Täältä löytyy vastauksia näihin ja moniin muihin kysymyksiin. Yritän käsitellä täällä ilmiselviltäkin vaikuttavia asioita, koska ainakin oman kokemukseni mukaan juuri ne aiheuttavat kaikkein hullunkurisimpia väärinkäsityksiä.

Minä opettelin kokkaamaan vasta ryhtyessäni vegaaniksi, joten voin vakuuttaa kenen tahansa pystyvän toteuttamaan vinkkaamani reseptit. Opiskelijana budjettini on rajallinen, joten yritän yleensä suosia edullisempia ruokavaihtoehtoja. Mielestäni välillä pitää kuitenkin hemmotella itseään ja läheisiään. Ostan 99% elintarvikkeista lähikaupoistani eli vegaanista ruokaa ei tosiaankaan tarvitse lähteä etsimään mistään sen kauempaa. Vegaanisissa resepteissä löytyy vähän joka lähtöön, joten kannattaa ihan rohkeasti, vaikka googlettamalla, etsiä toinen vastaava resepti, jos aineosissa on jotain liian ”eksoottista” taikka ruokavalioon sopimatonta. Itse huomasin vegaaniksi ryhtyessäni, että useissa vegaanisissa leivontaohjeissa oli monia erikoisempia ainesosia, joita ei opiskelijan kaapeista löytynyt. Totesin hyvin pian, että usein vaikkapa erilaiset erikoisjauhot taikka -sokerit voi ihan hyvin korvata tavallisilla vehnäjauhoilla tai tavallisella sokerilla (mikäli siis oma ruokavalio sen sallii). Kananmunan ja liivatteen voi korvata monilla eri tavoilla, jne. Vaihtoehtoja löytyy, kunhan niitä vain jaksaa etsiä.

Ensin kannattaa itse miettiä, millaisesta vierailusta tai tilaisuudesta on kyse. Onko tarkoitus viettää iltaa kaveriporukalla, järjestää kahvittelut syntymäpäivien kunniaksi tai onko kysymys virallisemmasta tilaisuudesta kuten häistä. Millainen oma budjetti on, kuinka paljon vaivaa haluaa tai on valmis näkemään tarjoilujen eteen, kuinka paljon valmisteluille on käytettävissä aikaa ja onko paikalle saapumassa muitakin vieraita. Onko tarkoitus ostaa tarjottavaa valmiina, tehdä itse vai käydä esimerkiksi ravintolassa syömässä. Vasta sitten voi pohtia, mitä vegaanille tai vegaaneille voisi tarjota.

Kannattaa muistaa juhlia järjestäessä, että ruuan vegaanisuus ei estä ketään syömästä sitä. Itseasiassa vegaaniset tuotteet sopivat luonnostaan laktoosi-intoleranssista ja maito- tai kananmuna-allergiasta kärsiville. Eikä tavallisimpien herkkujen muuttaminen vegaanisiksi ole edes vaikeaa! Esimerkiksi pullat ja keksit tai vaikka kastikkeet ja pihvit on helppoa tehdä vegaanisista ainesosista. Yksi helppo vaihtoehto ruualle on järjestää buffet-tyyppinen pöytä, josta jokainen voi valita leivälle, tortillaan, tacoihin tai salaattiin haluamansa täytteet. Jos taas tekee salaatin valmiiksi, voi fetakuutiot tai salaatinkastikkeet laittaa pieniin kippoihin salaatin viereen, jolloin jokainen voi halutessaan lisätä niitä sekaan. Tällaiset pienet asiat varmistavat, että kaikille jää hyvä mieli. On todella ikävää, jos vieraana kokee olevansa vain vaivaksi. Vegaani voi tietysti tuoda omasta aloitteestaan tai kutsujan toiveesta jotain syötävää mukanaan. Yhdessä kokkailu tai leipominen on paitsi mukavaa, myös hyvä keino oppia toisen ruokavaliosta, joten sitä voi hyvin kokeilla. Vegaani voi omasta aloitteestaan tai kutsujan pyynnöstä vinkata erilaisia tietolähteitä, esim. vegaaniblogeja, vegaanisia keittokirjoja tai vaikka konkreettisia reseptiesimerkkejä tai valmiita tarjottavia. Toivottavasti tästä blogista on hyötyä. Tervetuloa!

ruohikkoa
Kuva: Viktor Hanacek
Mainokset